in , , ,

Podprahový pokus štábu Nerudové ovlivnit nerozhodnuté voliče antibabišovského tábora

Vrtěti psem po česku

V den ostře sledované debaty dvou prezidentských kandidátů demobloku Danuše Nerudové a Petra Pavla zaplavila sociální sítě tato hojně sdílená grafika.

Jak si ukážeme dále, grafika pracuje s podprahovými prvky. Podprahová reklama je typ reklamy, který využívá tzv. podprahového signálu k ovlivňování podvědomí příjemců této reklamy.

Podprahový signál znamená signál, který je pod limitem vnímání (pod prahem, odtud název), takže daná osoba ho sice zaregistruje, ale v té chvíli si to neuvědomí, protože obsah jí přejde přímo do podvědomí. Kupříkladu byl proveden experiment, kdy byla v supermarketu nabízena francouzská a německá vína ve stejné cenové i chuťové kategorii. Některé dny hrála hudba německá, některé dny francouzská. A hádejte, jak prodeje dopadly? Asi nebude překvapením, že ve dnech, kdy hrála hudba německá, se prodalo více vína německého a naopak. Zákazníci hudbu sice slyšeli, ale už si neuvědomili, že ovlivnila jejich nákupní chování.

Autorem zmíněné grafiky je režisér Jan Látal. Ten sice na své profilovce nemá rámeček Danushe, ale při bližším prozkoumání jeho zdi zjistíme, že je autorem předvolebního spotu Nerudové a že se k tomu sám hlásí.

Fáze operace:

Fáze 1. Ouvertura: První šíření grafiky jsem zaznamenal odpoledne 10.1., tedy v předvečer debaty. Marketéři z týmu Nerudové si zřejmě testovali, jak se jejich produkt chytne. Chytil se dobře, protože ho sdíleli i ti, co se netají podporou generála Pavla.

Fáze 2. Kobercový nálet: V den debaty byl již Facebook zaplaven grafikou člena týmu Nerudové. Byla takřka všude! Grafiku sdíleli přitom i ti uživatelé, kteří mají profilovku generál Pavel.

Obsah grafiky:

Grafika je chytře nazvána Jak zabránit postupu BABIŠE do 2.kola. Tímto je oslovena cílová skupina, tedy voliči antibabišovského tábora.

Dále obsahuje tyto prvky:

  • ukolébání pozornosti (chci volit PP-volím PP, chci volit DN-volím DN),
  • podprahový obsah sdělení s návodem (nevím, jestli mám volit DN nebo PP-volím DN, v průzkumech je třetí a potřebuje hlasy, aby přeskočila Andreje Babiše – obsah je navíc zvýrazněn fialovou barvou, která se v kampani stala symbolem Danuše Nerudové a která je i barvou profilovky Danushe, jedna z akcí jejich dobrovolníků se mimochodem jmenovala fialová módní přehlídka) a kterou si konzument obsahu sociální sítě s paní kandidátkou lehce propojí,
  • manipulace voličů dalších dvou demokratických kandidátů (chci volit Pavla Fischera, nebo Marka Hilšera? Vadí mi, že tím skoro jistě pomůžu postupu Babiše do druhého kola?) a nakonec červeně a velkými písmeny psanou výzvu sdílejte, kterou nejde neuposlechnout, vždyť nám všem jde přece o porážku Andreje Babiše!

Jak je zjevné, grafika má plnit tyto účely. Přivést nerozhodnuté voliče do tábora Nerudové. Voličům Hilšera a Fischera sdělit, že jejich hlas je hlasem pro Andreje Babiše. Kýžená adresátka nerozhodnutých hlasů Danuše Nerudová sice v posledních průzkumech zaostává, přesto je vyzyvatelkou Babiše, která ho může s pomocí nerozhodnutých hlasů přeskočit. To vše zabaleno do kabátku Antibabiš.

Asi nejsme zvyklí setkávat se s podobným typem politické reklamy u demokratických kandidátů. Až dosud byl tento způsob práce přisuzován hlavně Babišovu démonu sociálních sítí Marku Prchalovi. Režisér Jan Látal a paní prezidentská kandidátka, pro kterou autor grafiky pracuje, nám však ukázali, že oni to dokážou také.

Ještě dnes ráno grafiku sdíleli a lajkovali lidé s profilovkou generál Pavel, proti kterému je primárně zaměřena. Ukazuje se, že lidé na sítích opravdu bez rozmyslu přebírají obsah, který třeba jde i proti jejich deklarovaným zájmům. Kritické myšlení je prostě u nás stále Popelkou a prodavači hrnců mají ráj.

Zde má komunikace s režisérem Látalem:

Kritické myšlení, kritický postoj, nebo také kritičnost, znamená schopnost nepodléhat prvnímu dojmu, obecnému mínění, či naléhavosti nějakého sdělení. Také naivně nepřebírat tradované názory, dokázat zaujmout odstup a připustit odlišný pohled.

Autor: Milan Kubelka

Milion chvilek Zlín

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Loading…

0