in ,

Jak se z agenta StB stal premiér, kdo mu půjčil peníze a kdo za ním stojí.

KNIHA: „Z Bureše Babišem“

Ukázka z knihy „Z Bureše Babišem“, kterou si můžete objednat níže na této stránce:

Publikovat negativní články a přitom očekávat příjem od Andreje Babiše, je poměrně odvážná představa. Podnikatel dlouhou dobu projevuje jeho pečlivou kontrolu mediálního obrazu. Ačkoli se před vstupem do politiky pasoval do role bojovníka proti korupci, watchdogu a podporovatele transparentnosti, dnes útočí na novináře, žaluje média a jakoukoliv negativní zprávu o něm, jeho podnikání, či politice považuje za osobní útok.

Kromě neustálých právních, verbálních i správních útoků na Českou televizi o tom přesvědčuje také útoky na nezávislé projekty. Hodně vypovídá třeba právní hrozba americkému magazínu Foreign policy.

První takový přitom přišel ještě dávno před tím, než se ocitl v politice. Kniha Dušana Valka „Počestný Andrej Babiš“, která mapovala postup Andreje Babiše k pozici byznysového mogula, byla po vydání v roce 2002 zakázána. Nákladným soudním procesem Babiš prosadil názor, že se v knize vyskytovaly spekulace a od autora Dušana Válka vymohl odškodné 800 tisíc korun. Novináře to stálo soukromý majetek a de facto osobní krach. Citlivé vnímání mediálního obrazu potvrdil majitel Agrofertu také ve vydavatelství Mafra. Z titulů skupiny odešly desítky novinářů i členů vedení redakcí. Do pozice šéfredaktora Lidových novin byl dosazen Ištván Léko, který je osobním známým Andreje Babiše a který byl v minulosti obviňován z preferencí pro Babiše také v pozici šéfredaktora týdeníku Euro.

Těsně po koupi mediálního domu pobouřil novináře, kteří ještě nedali výpovědi a pořád věřili, že politik do dění v redakci nebude zasahovat. Osobně rozhořčeně telefonoval do redakce Lidových novin a dožadoval se odpovědi, proč v novinách chybí zpráva z tiskové konference jeho politického hnutí ANO 2011, přestože na ní redaktor novin byl. Rozčiloval se, že ostatní média jeho vystoupení zveřejnila. Vyvolal tak oficiální protest novinářů a další výpovědi těch, kteří se do experimentu s novým majitelem pouštět nechtěli. Mediální scénou zatřásla také kauza z období avizované demise kabinetu Bohuslava Sobotky. Na internetu se objevily nahrávky, zachycující rozhovory Andreje Babiše s redaktorem mediálního domu Mafra.

V pozici ministra financí a majitele domu (později Mafru přesunul do svěřenského fondu, formálně tedy majitelem není, pozn. autora) na nich oligarcha domlouval vydání článků o politických spolupracovnících a konkurentech.

Babiš přímo vybízí redaktora k tomu, aby napsal očerňující články o ministru vnitra Milanu Chovancovi.

Kromě samotného faktu, že v případě potvrzení pravosti nahrávky existuje důkaz o opakovaném přímém vlivu Babiše na jeho média, pobouřil také slovník a obsah telefonátů. Premiéra Bohuslava Sobotku v něm například označil za „svini“, ministra zahraničí Lubomíra Zaorálka za „debila“.

Vydavatelství Mafra reagovalo na nahrávky propuštěním redaktora Marka Přibila. Andrej Babiš zpochybnil jejich pravost a nechtěl se k nim vyjádřit. Později jejich pravost přiznal, setkání s redaktorem označil za chybu, ale obsah označil za sestříhaný a k okolnostem se nevyjádřil.

V roce 2016 portál Biztweet upozornil také na obchodní spolupráci státní tiskové kanceláře a mediálního domu Mafra. Agentura ČTK prodává inzerci portálu iDnes, patřící do mediálního impéria oligarchy a exministra financí České republiky. Přímo na vlastních stránkách v základní nabídce nabízí zveřejnění PR zprávy na iDnesu. Je pravdou, že ČTK působí v rámci evropského prostoru zcela unikátním modelem, když není odkázaná na státní dotace. Je však státem řízená lidmi, které volí politici.

„Spolupráce vznikla na základě dohody a funguje dobře. Tato služba je výhodná jak pro ČTK a iDnes, tak hlavně pro zadavatele tiskových sdělení, kteří oceňují možnost rozšířit své zprávy prostřednictvím seriózních médií k dalším čtenářům. Jejich ohlasy jsou velmi pozitivní. Spolupráci s vydavateli i v těchto směrech ČTK dále rozvíjí,“ uvedl mluvčí ČTK Jan Weisser.

S jinými vydavateli než Mafrou Andreje Babiše však státní agentura nespolupracuje. I když je financována z výnosů z prodeje zpravodajství, nejen spolupráce, ale i nabízení služeb soukromé společnosti jsou na hraně porušení etického kodexu tiskové agentury.

„Zprávy nesmějí být ovlivněny soukromými nebo obchodními zájmy redaktorů. Redaktoři ČTK nesmějí bez souhlasu nadřízených zařazovat do zpravodajství informace, jež se týkají jejich osoby, jejich ekonomických zájmů nebo jejich nejbližšího okolí. O konfliktu zájmů nebo možném konfliktu zájmů jsou redaktoři povinni okamžitě informovat svého přímého nadřízeného a šéfredaktora a řídit se jejich pokyny. Zaměstnanci ČTK nevyvíjejí politickou činnost a další aktivity, které by mohly ohrozit pověst nestrannosti agentury. To se týká i zveřejňování názorů a postojů na internetu, včetně sociálních sítí,“ uvádí etický kodex ČTK.

PR servis s názvem Protext ČTK začal inzerci pro Mafru prodávat 9. března 2016. Zprávy vydané prostřednictvím služby Protext může zadavatel umístit i na stránky Babišova iDnesu.

ČTK je podobně jako Česká televize nebo Český rozhlas veřejnoprávní instituce.

> Zaměstnává 313 lidí, z toho 230 redakčních pracovníků.
> Denně vydává 700 textových zpráv, 400 fotografií, 10 video příspěvků, 35 zvukových záznamů a sedm grafů.
> Má 16 domácích poboček a 7 zahraničních zpravodajů.

Průnik Andreje Babiše do médií byl přirozeným a logickým krokem jeho podnikatelské a politické kariéry. Jeho neustálé vyhýbání se pojmenování důvodu, proč akvizice realizoval, společně s jeho postupem „slona v porcelánu“ a neustálými útoky na média i novináře, kteří si ho dovolují kritizovat, však Babiše přirozeně vykreslují v roli mogula, který mediální prostředí a jeho demokracii ohrožuje.

Pokračování si můžete přečíst v knize „Z Bureše Babišem“, kterou si můžete objednat pouze na této stránce v předprodejní akci 2+1 zdarma (s doručením do Vánoc)!

Podpořte, prosím, druhé vydání této knihy a předobjednete si ji s doručením do Vánoc v akci 2+1 prostřednictvím formuláře níže:

Written by Monika Le Fay

Matka několika dětí, dvě jsem porodila a dvě si přivezla. Režisérka několika desítek filmů. Scénáristka a spisovatelka.